homehomehome
Ustwienia
.

Historia Renault

Historia Renault - jednego z najsłynniejszych producentów samochodów na świecie rozpoczęła się w... szopie w Billancourt. 1 października 1898 wyjechał z niej pierwszy wehikuł konstrukcji Louisa Renault.

Louis Renault (1877-1944)


Louis Renault urodził się w typowej burżuazyjnej paryskiej rodzinie w lutym 1877 roku. Najmłodszy z piątki dzieci, miał dwie siostry i dwóch braci. Jego ojciec - Alfred sumienny biznesmen, dobrze usytuowany, zdobył majątek na sprzedaży tkanin i guzików. Jego matka Louise - córka bogatego sklepikarza, lubiąca zabawy i sztukę. Louis był rozpieszczanym dzieckiem. Już od najmłodszych lat był entuzjastą wszystkich rzeczy związanych z mechaniką, wliczając w to silniki i elektryczność - w erze wielkiego postępu technicznego. Rodzina Renault miała drugi dom w Billancourt, niedaleko Paryża, tam był ogród z szopą, w której młody Louis urządził swój pierwszy warsztat. Nauka nie była jego mocną stroną, ale cichy nastolatek miał dwa zasadnicze i istotne atuty oba bardzo przydatne w życiu: intuicje i sprawność manualną. Był zdolnym mechanikiem, marzył o skonstruowaniu własnego samochodu.

Historia Renault - jednego z najsłynniejszych producentów samochodów na świecie rozpoczęła się w... szopie w Billancourt. 1 października 1898 wyjechał z niej pierwszy wehikuł konstrukcji Louisa Renault.

1899
W rok później 21-letni Louis wraz ze swym starszym bratem Marcelem założył rodzinną firmę Les Fréres Renault (Bracia Renault). W Billancourt rozpoczęto montaż dwuosobowych karet, dumnie nazwanych samochodami, z jednocylindrowymi silnikami De Dion Bouton i własnej konstrukcji skrzynią biegów z przesuwnymi kołami zębatymi (patent Renault).

1906
W roku 1906, po ulicach Paryża jeżdziło już 250 Renault landaulet "deux pattes", których mocne, dwucylindrowe silniki rozpędzały auta do "zapierającej dech w piersiach" prędkości 35 km/h.

1917
W czasie I wojny światowej, produkcję zakładów w Billancourt, zajmujących wtedy obszar 14 hektarów i zatrudniających ponad 4 000 robotników, przestawiono na potrzeby wojska. Renault został głównym dostawcą ciężarówek, ciągników artyleryjskich, silników lotniczych i czołgów dla Ententy. W roku 1917 na pole walki trafił lekki czołg M1917FT. W terenie ten rewelacyjny, ważący zaledwie 7 ton, dwuosobowy pojazd bojowy z działkiem kalibru 37 mm poruszał się z prędkością 8 km/h.

1922
Już po wojnie w roku 1922, firmę przekształcono w spółkę akcyjną. "Cesarz z Billancourt" opanował większą część rynku produkcji lekkich ciężarówek. Jednocześnie samochody z nazwiskiem Renault na masce nadal zdobywały pierwsze miejsca w rajdach Monte Carlo - w roku 1925 i 1935. Na rynek trafiły: tani Renault Primaquatre 11CV i luksusowe modele - Vivasix, Monastella i roadster Vivasport z silnikiem o pojemności 3 litrów, z centralnym smarowaniem i chłodnicą oleju.

1944
Okres prawie czterdziestoletniej prosperity przerwała II wojna światowa. Zakłady, zatrudniające dotąd 45 tysięcy pracowników, dostały się w ręce okupanta. Zbombardowana przez aliantów fabryka w Billancourt zamyka swoje podwoje w 1944 roku.

1945
16 stycznia 1945 roku na mocy decyzji generała de Gaulle'a, powołano Regie National des Usines Renault (Zarząd Upaństwowionych Zakładów Renault). Już dwa lata później na Salonie Samochodowym w Paryżu pokazano opracowany jeszcze w czasie wojny prototyp Renault 4CV - czterodrzwiową minilimuzynę z zamontowanym z tyłu silnikiem o pojemności 747 cm3 i trzybiegową przekładnią. Ze względu na niską cenę pojazd ten cieszył się ogromną popularnością (do 1961 r. wyprodukowano aż 1 105 000 egzemplarzy).

1961
Renault 4, który wszedł do produkcji w początkach 1961 roku, był pierwszym samochodem z Billancourt z przednim układem napędowym. Dzięki miękkiemu zawieszeniu i dużej pojemności bagażowej, był on chętnie kupowany przez rolników i drobnych przedsiębiorców. W sprzedaży dostępne były również inne wersje: pick-up, furgonetka, limuzyna i przeznaczone dla młodzieży cabrio. Do zakończenia produkcji w 1989 roku wyprodukowano 8 milionów "quatrelle" (czwórek) i ich nowszej wersji - Renault 6.

1965
Przez kilka lat Renault produkowało tanie samochody z silnikami o niewielkiej pojemności. Dopiero w marcu 1965 roku w Genewie pokazano prototyp kombilimuzyny Renault 16 z silnikiem o pojemności 1.5 litra. Ten nowoczesny samochód, prekursor dzisiejszych typowych, samochodów uniwersalnych i rodzinnych, uzyskał tytuł "samochodu roku 1966".

1972
28 stycznia 1972 roku pokazano kolejny model nowej gamy - Renault 5. U progu kryzysu naftowego oszczędna "piątka" okazała się strzałem w dziasiątkę. W jej trzydrzwiowym nadwoziu wygodnie mieściło się 4 pasażerów, a po złożeniu tylnych siedzeń, pojemność bagażnika wzrastała z 215 do 900 dm3. Po 10 latach produkcji, w sprzedazy nalazła się również wersja towarowa nazwana Express i Renault 5 z nadwoziem pięciodrzwiowym.

1980
Na początku lat osiemdziesiątych rozpoczęto produkcję średniej wielkości Renault 9 i Renault 11, terenowego Rodeo a także serii samochodów dostawczych Trafic i Master.

1984
Wprowadzenie nowych modeli: superlimuzyny Renault 25, rodzinnego Espace, pierwszego w Europie samochodu jednobryłowego i zmodernizowanej "piątki", które trafiły na rynek w początkach 1984, pozwoliło na wzmocnienie finansowej kondycji firmy.

1989
Oficjalna prezentacja "hitu lat osiemdziesiątych" Renault 19, która odbyła się we wrześniu 1989, zbiegła się z początkiem restrukturyzacji przedsiębiorstwa, wprowadzeniem nowych technologii, wymagań jakościowych i powrotem Renault do Formuły 1.

1990
Już w następnym roku Renault 19 stał się samochodem nr 1 w niemieckiej klasyfikacji samochodów importowanych. Rownież ogromny sukces odniósł wprowadzony do sprzedaży w 1990 roku Clio - "samochód roku 1991" (oraz "samochód roku 1992" w Polsce). W tym samym czasie ruszyła produkcja restylizowanej wersji Espace (od 1984 roku z fabryki Matry w Rmorantin wyjechało 200 tysięcy tych aut).

1997
Koncern Renault zatrudnia dziś 141 000 pracowników, sprzedając ponad 1 milion 800 tysięcy pojazdów w ponad 100 krajach świata. W samej Europie znalazło nabywców 1 milion 500 tysięcy aut, co stanowi 10,1% udziału w rynku nowych samochodów. W 1994 roku akcje Renault trafiły na giełdę i obecnie tylko 46% jest w posiadaniu państwa. W roku 1997 Mégane Scénic uzyskał tytuły "samochód roku" na świecie i w Polsce.

1999
Alliance Renault-Nissan. Renault przejął kontrolę nad rumuńską Dacią. Po zakrojonym na wielką skalę programie modernizacji sieci sprzedaży Dacii oraz jej fabryki w Pitesti Renault powierzył swojemu nowemu partnerowi produkcję „samochodu za 5000 euro" przeznaczonego na rynki wschodzące.

2001
Renault zakupił zespół wyścigowy Benettona. Był to pierwszy krok na drodze do powrotu do Formuły 1 pod własnymi barwami.

2005
Renault - Podwójny Mistrz Świata Formuły 1

2006
W dniu 9 lutego 2006 Prezes Renault Carlos Ghosn ogłasza plan strategiczny „Renault Contrat 2009", którego celem jest trwałe uczynienie z firmy Renault najbardziej rentownego producenta samochodów ogólnego przeznaczenia w Europie. W związku z tym planem, Renault podejmuje się realizacji trzech głównych zadań, a mianowicie: 1. model Renault Laguna w nowej wersji, która wejdzie na rynek w 2007 r., ma stać się jednym z trzech najlepszych samochodów swojego seg.mentu, zarówno w kategorii jakości produktu, jak i obsługi, 2. marża operacyjna w roku 2009 ma wynieść 6%, 3. do 2009 r. sprzedaż samochodów ma wzrosnąć o 800 000 sztuk w stosunku do roku 2005.

Renault zostaje podwójnym Mistrzem Świata Formuły 1.

zapytanie o samochód nowyzapytanie o samochód używanyzapytanie o serwisumów się na jazdę próbną
Copyright © 2011 Uni-Car DWA
BE.FREE & CMS Toruń